home دسته‌بندی نشده کتاب خانه تاب منتشر شد / حکایت مردم اصفهان در ممنوعیت روضه – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

کتاب خانه تاب منتشر شد / حکایت مردم اصفهان در ممنوعیت روضه – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری پست، کتاب «حنتاب. بی حجاب، بی روزه، خاطرات مردم اصفهان در عصر گرسنگی اثر نرگس راکمانیان توسط انتشارات را یال منتشر شد.

سیاست حذف حجاب یکی از سیاست های استبدادی تاریخ معاصر ایران بود که ریشه در استعمار داشت. استعمار از ابتدا در همه امور زندگی مردم دخالت داشته است و ایران پس از دهه ها رویارویی مستقیم با مردم ایران تصمیم گرفت خود را زیر سایه قدرت و تبلیغات به عنوان الگویی برای توسعه جهان اسلام معرفی کند و رضاخان را که یک قوه مجریه برای دستیابی به چنین الگویی در ایران بود تأسیس کرد. قبل از شاهی، همان کارنی چرمی است که به دلیل تکنیک استفاده از مسلسل ماکسیم به «ماکسیم چرمی» معروف بود.

در واقع استبداد داخلی در کشف حجاب، سیاست استعمارگرانی بود که دیگر نمی‌خواستند هویت دینی مانند دوران قیام تنباکو پویا و پویا باشد. از این رو تصمیم گرفتند با استفاده از قدرت اقتصاد و رسانه، مظاهر و مظهر هویت دینی را از جامعه محو کنند تا دیگر کسی مانند میرزا شیراج یا مردم ایران قلیان شکن در خانه شاه پیدا نشود. استعمار از طریق نیروهای دست نشانده خود به دنبال ایجاد جوامعی بی هویت و بی ریشه بود که بتواند به راحتی عقاید، سنت ها و هویت های مورد نظر خود را بر آنها تحمیل کند.

بر این اساس، رفع حجاب یکی از مظاهر هویت دینی، رسالت خاص آن و نیروهای ایجاد شده یا تحت تأثیر آنها به شمار می رود. در همان زمان علمایی چون آیت الله محمدتکی باکی آشکارا با اقدام رفع حجاب مخالفت کردند و پیش از آن شیخ یوسف نجفی جیلانی کتابی در رد رفع حجاب نوشت و با اثبات وجوب حجاب به حکم عقل و تفسیر کتاب و سنت به مخالفت با این سیاست پرداخت.

امروزه برخی از نویسندگان، ساده لوحانه یا متاثر از خطوط پرپیچ و خم، قیام گوهرشاد را چیزی جز اعتراض عمومی به تغییر کلاه و پوشش مردان نمی دانند. اما طبق اسناد، آیت الله سید حسن کومی از کشف حجاب به شدت عصبانی بود و امیر عبدالکریم حائل یزیدی نیز چند روز قبل از قیام به همین دلیل به رضاشاه تلگراف کرد. تقلیل و شاید تحریف قیام گوهرشاد به اعتراضی صرف به تغییر کلاه مردانه، از سیاست های استعماری فرهنگ دینی در حال تغییر با حیله گری جدید حمایت می کند. بیش از 80 سال از آن روزهای تلخ می گذرد. متأسفانه بیشتر گزارش های تاریخی چنین رویدادهای بزرگی کاملاً از بین رفته است.

ده‌ها هزار شاهد عینی که هزاران داستان واقعی آن زمان را نقل می‌کردند، بدون اینکه نام یا تاریخچه آنها ثبت شود، جان خود را از دست دادند. اما دامنه و شدت وقایع آنقدر زیاد بود که الان هم داستان های جدیدی از آن روزها می شنویم. در روزگاری که استعمار فرانو با استفاده از فناوری نوین ارتباطی و هجمه های رسانه ای سنگین آن، سیاست نرم «حجاب قهری» را علیه جامعه مذهبی ایران در پیش گرفته است، بازخوانی حماسه مقاومت فرهنگی مردم ایران در برابر سیاست خشن حجاب قهری از اهمیتی دوچندان برخوردار است. کتاب «تاب خانه». خاطره مردم اصفهان از سال 1314 تا 1320 شمسی، دوران ممنوعیت حجاب، روزه خواری، گرسنگی و ظلم رضاخانی است.

این کتاب در 360 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 130000 تومان می باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *