home دسته‌بندی نشده توسعه اقتصاد دانش بنیان در اولویت معاونت علمی قرار دارد

توسعه اقتصاد دانش بنیان در اولویت معاونت علمی قرار دارد



معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: با توجه به ظرفیت روش مترقی و پویا «جهش تولید مبتنی بر دانش»، اکوسیستم قوی فناوری و نوآوری و نزدیک به 10000 بنگاه خلاق دانش بنیان، گفتیم: توسعه اقتصاد دانش بنیان را در اولویت قرار داده ایم.

به گزارش ایسنا در دیدار معاون دبیر و مدیرکل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان نهاد ریاست جمهوری با گروه دبیران و مدیران کل شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوعات و موضوعات توسعه علمی مورد تبادل نظر قرار گرفت. . ، فناوری، برنامه های معاونت علمی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان و سازوکارهای هماهنگی و هم افزایی بین این دو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روح‌الله دگانی فیرزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: معاونت علمی دو منبع و هدف اصلی توسعه فناوری راهبردی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را در دستور کار دارد. که در وی با توجه به تاکید و نظر رهبر انقلاب فرزانه الغراب مبنی بر ایفای نقش معاونت علمی ریاست جمهوری مبنی بر هدایت، ارتقاء و هماهنگی حوزه های علمی، فناوری و دانش گفت: از یک سو، اقتصاد مبتنی بر اقتصاد و ترجمه سیاست ها و راهبردهای این حوزه توسط شورای انقلاب فرهنگی، بخش بزرگی از قرابت این دو را نشان می دهد.

دگانی فیروزآبادی با اشاره به نقش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در توسعه اقتصاد دانش بنیان، ادامه داد: تیم مدیریت نسل 4 با یاری و نظارت خداوند در طول عملیات خود راه را در مسیر درست پیش برد. این قانونگذار امروز به عنوان یک جهت، توسعه اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار قرار داده و با توجه به ظرفیت قانون مترقی و پویا «جهش در تولید دانش بنیان»، اکوسیستم فناوری و نوآوری و نزدیک به 10000 توسعه اقتصاد دانش بنیان یک شرکت خلاق و اولویت او توسعه اقتصاد منطقه است.

وی گفت: توسعه اقتصاد دانش بنیان از اولویت های مقام معظم رهبری و لازمه رونق اقتصادی کشور است و اقتصاد نیز مورد توجه است. بنابراین تمرکز این دوره دستیار تحصیلی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است، تداوم قوی حرکت در مسیرهای قبلی، در حالی که دسترسی به حداقل 1 درصد تولید ناخالص داخلی سالانه، کاهش بیکاری سالانه اهداف تعیین شده است. هر ساله یک درصد از متخصصان اقتصادی دسترسی خود را به پایگاه های دانش و 10 ابر شرکت برتر محرک اقتصاد دانش بنیان پیگیری می کنند تا مردم طعم اقتصاد دانش بنیان را در زندگی خود احساس کنند.

وی با اشاره به نقش برجسته شرکت های دانش بنیان در تامین استراتژیک ترین نیازهای کشور، گفت: بدون کمک شرکت های دانش بنیان برای صرفه جویی در داروها، امروز کشور باید هزینه های زیادی می کرد و من مجبور به این کار نبودم. ،” او گفت. پول واردات دارو ”

دگانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اهداف را به پنج محور تقسیم کرده است که عمدتاً در حوزه های عقلانی سازی و اجرا تعریف شده است. معاونان علوم که مسئولیت تدوین، مدیریت و اجرای سیاست ها در ستادها و دفاتر اجرایی را بر عهده دارند، مسئول هدایت و هدایت این فرآیند هستند. 5 مأموریت معاونت شامل حمایت فکری است. حوزه دوم الگوسازی در مسیر علم و فناوری، حوزه بعدی کارآفرینی و تولید و حوزه پنجم نقش آفرینی برای کمک به توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

وی گفت: بر اساس پنج مأموریت فوق، افراد، استارت آپ ها، شرکت های مستعد، صنعت و دستگاه های دولتی مخاطبان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری هستند. برای اولین بار در عمر معاونت علمی، برنامه ها و بودجه های مشخص برای هر بخش تصویب شد. هر یک از این مناطق برای تعریف نمایندگان خاصی که از آن منطقه حمایت می کنند، ارجاع داده می شود. معاونت سیاستگذاری مسئولیت حمایت از جریان فکری، بنیاد علم مسئولیت حمایت از توسعه علم و مرکز توسعه راهبردی فناوری به طور ویژه و فشرده مسئولیت توسعه و ایجاد فناوری را بر عهده دارد. ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان نیز مسئولیت توسعه بخشها و بخشهای خاص اقتصاد دانش بنیان را بر اساس اولویتهای راهبردی کشور بر عهده دارد.

نقش دستیاران علمی در توسعه و شبکه سازی علم و فناوری داخلی

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین حصورپنا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست گفت: اگر معاونت علمی بتواند نقش میانجی بین پیوندهای علم، فناوری و علم اضافه کند. اقتصاد دانش بنیان، این حوزه در کشور ظهور می کند و کار این معاونت یک نوع حکمت خواهد بود.

وی افزود: این معاونت علاوه بر نقش معاونت دانشگاهی باید در حوزه سیاست گذاری و مقررات گذاری نیز نقش مهمی ایفا کند و تدوین راهبردها و اسناد در حوزه فناوری راهبردی و اقتصاد دانش بنیان است. وظیفه ای حیاتی برای دولت هاست یک معاون علمی خیلی خوب عمل می کند. فعال کردن نقش در سه حوزه سیاست تنظیم و حکمرانی و حمایت از شورا در دو رکن سیاست و مقررات.

حصورپانا با تاکید بر تشکیل کرسی های علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، گفت: بنیاد علم ایران باید این کرسی ها را ساماندهی کند تا بستری فراهم شود که در آن مباحث حکمت و دانش مورد بحث و توسعه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر توجه به علوم انسانی، تصریح کرد: همه دستاوردهای فناوری مبتنی بر علم انسانی است و قواعد علم و فناوری در حوزه علوم انسانی است. اگر می خواهید این کشور را توسعه دهید، باید فناوری نرم افزار و فناوری اجتماعی را توسعه دهید.

وی با اشاره به لزوم ایجاد «اتاق وضعیت علم و فناوری در کشور»، اظهار داشت: «تعداد قابل توجهی از اتاق‌ها و مراکز رصدی وظیفه نظارت بر علوم اجتماعی را انجام می‌دهند که ما در آن ضعیف هستیم». گفت. مطالعه رصد علم و فناوری داخلی.

هوسروپنا گفت: بیایید یک الگوی حکمرانی علم و فناوری در حوزه سیاست گذاری، مقررات و مدیریت داخلی ایجاد کنیم تا الگوی سایر کشورها باشد.

تکنولوژی یک تغییر سبک زندگی است

شقایق حکجوی جوانمالود، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و رئیس مرکز توسعه فناوری راهبردی نیز با اشاره به جریان علم و فناوری در ایران و روند جهانی در این زمینه، توسعه فناوری گفت: عاملی است که سبک زندگی را تغییر می دهد و در نتیجه جهت اقتصاد را تغییر می دهد.

وی با اشاره به اینکه مرکز توسعه فناوری راهبردی بر روی توسعه فناوری مبتنی بر تقویت حوزه های مختلف فناوری و ایفای نقش فعال در این زمینه فعالیت می کند، گفت: اولویت با رویکردهای تحکیم و نفوذ است که محور سیاست های کشورهای توسعه طلب در این حوزه است.

حقجوی جوانمرد ادامه داد: فن‌آوری‌های راهبردی که حوزه‌ها و جریان‌های اولویت‌دار را ایجاد می‌کنند، در طول تحقیق و بررسی محاسبه می‌شوند، با هدف افزایش مزیت فن‌آوری و کسب فناوری‌های کلیدی که قابلیت‌های کلیدی ایجاد می‌کنند. موضوعی که در نقشه جامع علمی کشور بر آن تاکید شده است.

رئیس مرکز توسعه فناوری راهبردی ادامه داد: توسعه و نفوذ فناوری‌های راهبردی که منجر به ارتقا و ایجاد ارزش صنعتی و اقتصادی می‌شود، انتخاب امروز ایران است که توانایی نفوذ، جذب و اشاعه فناوری را افزایش می‌دهد، این یک برنامه است. برای.” فناوری یکی از راهبردهای علم و فناوری عصر جدید است.

آقای حاجوی گفت: مرکز توسعه فناوری یک واسطه نوآوری است، نهادی که نه تنها از ایجاد نوآوری حمایت می کند، بلکه باعث ایجاد هم افزایی و پیوند بین نهادهای فناوری و نوآوری می شود. رویکرد وی علاوه بر رعایت و پایش نیازهای فناوری، ادامه داد: ، حل مسئله و شبکه سازی فعال، رفع این چالش ها را وظیفه این مرکز می داند.

وی با اشاره به اینکه دفتر مرکزی یک ستاد توسعه فناوری است که با تدبیر و منعطف برای توسعه فناوری در یک حوزه خاص تشکیل شده است، ادامه داد: هشت حوزه را برای توسعه فنی انتخاب کرده ایم. این ستاد مبتنی بر تحقیقات در زمینه های کلان و حوزه های فناوری بود.

هاکجوی افزود: مراکز توسعه فناوری راهبردی امکان تعالی در دستیابی به بالاترین کیفیت، تمرکز بر حوزه های خاص و رهبری در هماهنگی و هدایت جریان فناوری و نوآوری در کشور را فراهم می کند.

توسعه زیرساخت های تکمیلی با سیاست های تقاضا محور

در ادامه این همایش جواد مشائیک معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان خاطرنشان کرد: زیرساخت ها، راهبردها و حمایت های مبتنی بر توسعه اقتصاد دانش بنیان در دست اقدام است. در رویکرد تاثیر علم و فناوری و رویکرد سیاست و تقاضا محور، زیرساخت‌های مناسب مانند آزمایشگاه‌های ملی، مراکز هم‌آفرینی و … بخشی از زیرساخت‌هایی هستند که به‌عنوان زیرساخت‌های تکمیلی با توجه به سیاست‌های تقاضامحور توسعه یافته‌اند.

وی افزود: 12 موضوع برای توسعه ستاد لشکر شناسایی شده است که تاکنون 10 موضوع تشکیل شده است. برخی از این ستادها اساساً همانند ستادهای قبلی است و بر اساس مأموریت جدید تنظیم و تعریف شده و ستادهای جدیدی تشکیل شده است.

مشائیک با حضور در معاونت برنامه ملی در علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: “برخی مشکلات در قالب برنامه های ملی تعریف می شوند، زیرا مشکلات شناخته شده و توافق شده ای هستند که اهداف خاصی را دنبال می کنند.” به عنوان مثال می توان به میکروالکترونیک، شیلات و توسعه گلخانه های تجاری اشاره کرد. جلوگیری از خروج ارز، بازیابی ارز و حداکثرسازی ظرفیت کشور از اهداف این ستاد است. در این راستا، 37 قرارداد، 176 پروژه که 16 مورد آن امضا شده است، بازاری بالغ بر 5 میلیارد دلار را هدف قرار داده است. این قراردادها با سازمان های دولتی، وزارتخانه ها، شرکت ها و شرکت های بزرگ هلدینگ صنعتی ادامه دارد.

در برنامه هفتم توسعه، حوزه علم و فناوری به سطح آموزش عالی تنزل یافت

مهدی الیاشی، معاون توسعه سیاست های علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور نیز گفت: ارتباط معاونت رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره تعاملی کارآمد و مؤثر بوده است و این هماهنگی همواره وجود داشته است. هنوز در حال حرکت به جلو شورای عالی چارچوب مشخصی را تعیین کرد و در مورد نسبت معاونت علمی به دولت و سایر نهادها تصمیم گرفت.

آقای اریشی به نقش معاونت علمی در اجرای قانون جهش در تولید دانش بنیان اشاره کرد و افزود: با گذشت شش ماه از تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، شش ماه گذشته، آیین نامه ها و بخشنامه های اجرایی دستگاه ها و وزارتخانه ها تکمیل شده و این قانون هم اکنون لازم الاجرا است.

وی افزود: متاسفانه برنامه هفتم توسعه، حوزه علم و فناوری را به سطح آموزش عالی رساند. به عنوان مثال می توان به بی توجهی کامل به فناوری، نوآوری و توسعه اقتصاد دانش بنیان، براندازانه و بی قدرت بودن اقدامات انجام شده در اقتصاد دانش بنیان و عدم تعیین تکلیف جزئی توسعه اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد. باشد. مشکلات این حوزه با حمایت بدنه بالا، شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل حل است و باید سیاست گذاران اصلاح شوند.

سیر تکاملی ارزیابی شرکت های دانش بنیان

رضا اسدی فالدو معاون توسعه بنگاه های دانش بنیان با اشاره به معاونت علمی و سیر تحول ارزیابی این شرکت ها گفت: ، اکنون زمان آن است که این شرکت ها با توجه به توانمندی ها، اندازه و نیازهای خود مورد حمایت قرار گیرند و تاثیر مورد نیاز خود را در داخل کشور داشته باشند.

وی افزود: شرکت‌های جدید و نوآور با سیستم رتبه‌بندی جدید حمایت‌های متناسب با نیازهای خود را دریافت خواهند کرد. لوکوموتیوهای بالقوه برای جنبش شرکت های دانش بنیان شرکت های بزرگ به عنوان نیروی محرکه اقتصاد دانش بنیان تعریف و حمایت می شوند.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *