home دسته‌بندی نشده استفاده از فناوری Banyana دانمارکی برای اتصال آب چاه عمیق به شبکه های آبرسانی شهری سیسترن و بلوچستان

استفاده از فناوری Banyana دانمارکی برای اتصال آب چاه عمیق به شبکه های آبرسانی شهری سیسترن و بلوچستان



تصفیه آب اعماق سیسترن و بلوچستان شماره 3 با استفاده از فناوری اسمز معکوس و الکترودیالیز ترکیبی یکی از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان است که توانسته اند با تصفیه 95 درصدی آب، بخشی از آب مورد نیاز سیسترن و بلوچستان را در شرایط بحرانی کنونی تامین کنند.

به گزارش ایسنا، نیاز به منابع آبی پایدار به ویژه در استان های شرقی کشور، موضوع آب های عمیق را به عنوان راه حلی برای تامین آب در بحران کم آبی کنونی مطرح کرد و به دنبال آن مطالعات زمین شناسی و ژئوفیزیک زیرزمینی با حفر دو حلقه چاه در سال های اخیر منجر به انتخاب مکان هایی برای حفر چاه در دشت سیسترن شد.

تاکنون سه حلقه چاه در این منطقه حفر شده است. اولین چاه در عمق 3000 متری حفر شد و لوله های مشبکی در عمق زمین نصب شد که روزانه 1500 متر مکعب آب از آن استخراج می شد.

چاه سوم نیز در شهرستان نیمروز، استان سیسترن و بلوچستان، محصول تحقیقات چاه اول و دوم است و با حفاری به آن می رسد. این چاه با عمق 1790 متر، بیش از 1000 متر مکعب خودآب (نوعی چاه مصنوعی که جریان ثابت آب را فراهم می کند) تامین می کند و با نصب پتانسیل چاه در هر روز 8 میلیون متر مکعب، پتانسیل چاه را افزایش می دهد.

با فناوری ارائه شده توسط یکی از شرکت های دانش بنیان در این زمینه، هزینه استخراج و شیرین سازی آب های عمیق دریا در منطقه بسیار مقرون به صرفه تر از تصفیه، نمک زدایی و انتقال آب دریا به منطقه از طریق لوله کشی است.

تاکنون مطالعاتی در فارس، سیسترن، بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد و بخش‌هایی از استان اصفهان انجام شده است که نتایج بسیار خوبی از سه حلقه چاه اکتشافی در سیسترن و بلوچستان به دست آمده است.

اتصال آب چاه های عمیق سیسترن به شبکه های آبرسانی شهری و روستایی از جمله دستاوردهای اجرای این طرح فنی بود. طراحی این سیستم با استفاده از فناوری ترکیبی اسمز معکوس و الکترودیالیز با کریستالیزاسیون برودتی انجام شد. این روش راندمان بازیافت آب را تا 90 درصد بهبود می بخشد.

علی نجفی، کارشناس ارشد طراحی فرآیند در این شرکت‌های دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این شرکت‌ها از سال 1385 شروع به کار کردند و «بر اساس فناوری‌هایی که ارائه کردند، دانش پایه آن‌ها در سال 1381 تأیید شد».

وی با نامگذاری حوزه تحقیقاتی شرکت دانش بنیان به عنوان تصفیه آب، ادامه داد: در حالی که فناوری هایی مانند RO تنها می تواند 60 درصد آب را تصفیه کند، فناوری ارائه شده توسط شرکت دانش بنیان در این حوزه می تواند تا 95 درصد آب را تصفیه کند و این فناوری به کاهش آلودگی ناشی از تصفیه آب کمک می کند.

آقای نجفی دستگاه طراحی و ساخته شده توسط این شرکت را سیستم دیالیز معکوس طراحی شده بر اساس سیستم تبادل یونی نامید. در این سیستم یون ها جدا شده و حذف می شوند و در نتیجه آب تصفیه می شود.

این کارشناس ارشد خاطرنشان کرد: این سیستم در تمام ایالت های کشور قابل نصب است زیرا سیستم طراحی شده محدودیتی برای آب ورودی ندارد و می تواند عناصری مانند املاح، نیترات و آرسنیک را از آب جدا کند.

وی با بیان اینکه فناوری تولید شده در این شرکت برای تصفیه آب در استان هایی مانند خراسان رضوی، کرمان و هرمزگان استفاده می شود، گفت: همچنین اجرای طرح سوم تصفیه آب چاه در سیستان و بلوچستان نیز به این شرکت واگذار شده است. ظرفیت نهایی این واحد 2500 متر مکعب در شب است و با استفاده از فناوری ترکیبی از اسمز معکوس با الکترودیالیز و کریستالیزاسیون سرد طراحی شده است.

نجفی خاطرنشان کرد: این پروژه توسط این شرکت در محل چاه اکتشافی عمیق سیسترن شماره 3 ساخته شد و این روش راندمان بازیافت آب را 90 درصد افزایش داد.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *