home دسته‌بندی نشده انتشار “قدرت پنهان مونولوگ ها” – خبرگزاری مهر ایران و جهان

انتشار “قدرت پنهان مونولوگ ها” – خبرگزاری مهر ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری ماره، کتاب قدرت پنهان مونولوگ ها. پژوهشی درباره پیشینه، انواع و کارکردهای مونولوگ با تألیف و ترجمه عباسعلی عزتی به تازگی منتشر شده و در دست انتشارات سروش قرار دارد.

فیلمنامه نویسی درام در واقع هنر دیالوگ است. در درام، بار اصلی طرح، روایت و شخصیت پردازی بر دوش دیالوگ است، بنابراین تصور درام بدون دیالوگ یا دیالوگ تقریبا غیرممکن است. این در حالی است که اغلب نمایشنامه نویسان در آثار خود از مونولوگ و مونولوگ نیز استفاده می کنند. از یونان باستان تا امروز، مونولوگ به طرق مختلف مورد استفاده قرار گرفته و فراز و نشیب های بسیاری را در تاریخ نمایشنامه نویسان تجربه کرده است.

در طول تاریخ نمایشنامه نویسان، مونولوگ به عنوان یک تمهید نمایشی همواره مورد توجه نمایشنامه نویسان بوده است و هر یک به آن کیفیت هنری خاصی بخشیده و بر حسب سلیقه و توانایی خود بر غنای افزوده اند. نقطه اوج و دوران طلایی مونولوگ در تاریخ نمایشنامه نویسان را می توان عصر شکسپیر دانست. شکسپیر در نمایشنامه‌های خود از مونولوگ استفاده فراوان می‌کند و رویکرد خاص و منحصربه‌فرد او به این تنظیم دراماتیک به مونولوگ‌ها کیفیت خاصی می‌بخشد و کارکرد آنها را گسترش می‌دهد. در نویسندگی تئاتر قرن بیستم و معاصر، نویسندگان عبارتند از: یوجین اونیل، برتولت برشت، ساموئل بکت، یوجین یونسکو، هارولد نقاش آنها مونولوگ را با استفاده خلاقانه از آن زنده می کنند. در پایان قرن بیستم، تئاتر تجربی کارکرد مونولوگ را گسترش داد و معنای جدیدی به آن بخشید.

این کتاب همچنین با در نظر گرفتن مکان، تقسیم بندی ها و تعاریف این نوع گفتار نمایشی، به فراز و نشیب های تاریخ نمایشنامه پرداخته است. در بخش آخر کتاب چند ترجمه فارسی آمده است. مونودرام شاخص هایی مانند یک شب مری جونز در نوامبر ارائه شده است.

این کتاب در 342 صفحه، شمارگان 1000 نسخه، به قیمت 160،000 تومان موجود است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *