home دسته‌بندی نشده به چالش کشیدن جهانی شدن سواد رسانه ای و هوش مصنوعی

به چالش کشیدن جهانی شدن سواد رسانه ای و هوش مصنوعی



در این نشست با موضوع سواد رسانه ای در ایران، موضوعات مرتبط از جمله آموزش سواد رسانه ای و هوش مصنوعی مورد تاکید قرار گرفت و در عین حال اشاره شد که همگانی شدن سواد رسانه ای با مشکلات و چالش های زیادی مواجه است. البته برخی چالش‌های خاص نیز برای ارتقای سواد رسانه‌ای وجود دارد که گریبانگیر نظام آموزشی کشور به‌عنوان یک کل است.

به گزارش ایسنا، دانشگاه سوره با همکاری سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری فضایی مجازی (ساترا) و انجمن سواد رسانه ای ایران، همایشی را با موضوع سواد رسانه ای در ایران برگزار کرد.

محمدصادق افراسیابی معاون کاربری و مقررات اجتماعی ساترا تاکید کرد: “ما در این کنفرانس افراد عزیزی داریم که به موضوع سواد رسانه ای می پردازند.” این یکی است.

وی افزود: «ما با محدودیت زمان و امکانات مواجه هستیم، بنابراین در چنین شرایطی چقدر زمان برای حل موضوع در آن زمان وجود دارد و بهترین راه حل کوتاه مدت چیست؟» باید توجه کنیم که موضوعات و اولویت های کلیدی هستند.» در میان مدت و بلند مدت. اگر مشکلات تجزیه و تحلیل و اولویت بندی نشوند، به مرور زمان متوجه می شوید که با وجود کاری که انجام داده اید، مشکلات حل نشده اند.

افراسیابی با اشاره به مصوبه کمیسیون عالی ارتقای محتوا در فضای مجازی با عنوان الزامات ارتقای سواد فضای مجازی، گفت: همه بسترهای فعال در حوزه رسانه به نوعی در ارتقای سواد رسانه ای نقش دارند. این شبکه ها و پلتفرم ها باید از حقوق بیننده و کاربر خود آگاه شوند. خود پلتفرم باید فرصت ها و تهدیدهایی را که استفاده از آن پلتفرم برای آنها ایجاد می کند به بینندگان منتقل کند. به عنوان مثال، یک پلتفرم فیلم باید به وضوح نشان دهد که با تماشای یک سریال 20 قسمتی چقدر اینترنت مصرف شده است. تمام جزئیات باید به وضوح به مخاطب منتقل شود.

آگاه سازی کاربران از حقوق، مسئولیت ها و پیامدهای استفاده از خدمات و محتوای فضای مجازی؛ اطلاع رسانی صحیح استفاده از خدمات و رده بندی سنی محتوای پلت فرم؛ نظارت بر فعالیت های جوانان و جوانان به والدین و معلمان؛ اطلاع رسانی در مورد نحوه کسب مجوز برای دسترسی به داده ها و ابزارهای مخاطب در هنگام استفاده از پلتفرم، تدوین و انتشار منشور اخلاق حرفه ای و جذب مخاطبان به عنوان مهمترین وظیفه پلتفرم و بستر افزایش سواد با ثبت شکایات و انتقادات بعدی. از فضای مجازی

محمدمهدی مومنی ها، مدیر توسعه شبکه ساترا، رگولاتور اجتماعی نیز با اشاره به بحث گسترده سواد رسانه ای، اظهار داشت: در جامعه، آموزش سواد رسانه ای جزء جدایی ناپذیر تفکر انتقادی و سواد رسانه های اجتماعی است و به مشارکت فعال در فرهنگ رسانه کمک می کند. .

مومنی ها با تاکید بر ضرورت گفتمان سازی و ارتقای بعد اجتماعی مقررات، گفت: وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ساترا، آگاهی بخشی جامعه به ضرورت تنظیم صدا و تصویر در فضاهای مجازی و ارتقای سواد رسانه ای مردم است.

وی بر اهمیت دانستن هوش مصنوعی تاکید کرد و گفت: «قدرت محاسباتی هوش مصنوعی آنقدر گسترده و عظیم است که امروزه شاهد کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره خود هستیم.» مزرعه برنج. البته، ما باید توانایی مغز انسان برای استفاده از مجموعه گسترده‌تری از داده‌ها و از بسیاری جهات روش بهینه‌تری را نیز در نظر بگیریم.

مومنیها گفت: بسیاری از مشاغل در طول زمان با گسترش هوش مصنوعی در معرض خطر از بین رفتن هستند. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از وظایفی که انسان در یک روز کاری معمولی انجام می دهد، می تواند توسط هوش مصنوعی خودکار انجام شود. برای مثال می توان ترجمه متون و کتاب ها را به هوش مصنوعی سپرد.

وی افزود: “امروزه بسیاری از افراد در دنیای فناوری نسبت به خطر هوش مصنوعی هشدار می دهند. با گسترش نقش هوش مصنوعی در زندگی انسان ها، مدارس و سیستم های آموزشی در معرض تهدید هوش مصنوعی قرار دارند و تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.” اضافه. در سایر گروه ها نیز

این مدرس سواد رسانه ای همچنین تاکید کرد: سیستم های آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی آموزش های شخصی را ارائه می دهند. این سیستم‌ها می‌توانند حوزه‌هایی را که دانش‌آموزان اطلاعات مورد نیاز خود را دارند و حوزه‌هایی را که در آن به آموزش نیاز دارند، شناسایی کنند. در نتیجه آموزش های لازم با توجه به نیاز آنها ارائه می شود.

وی تاکید کرد که هوش مصنوعی می تواند به ایجاد و به روز رسانی محتوای آموزشی کمک کند. در نتیجه محتوای آموزشی همیشه به روز بوده و اطلاعات مورد نیاز شما همیشه در دسترس است.

خانم مومنی‌ها در پایان گفت: از آنجایی که سواد رسانه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مؤسسات آموزشی، دانشکده‌ها و مدارس و مدارس مختلف نیز بر حوزه‌های آموزش سواد رسانه‌ای و موضوعات مرتبط از جمله هوش مصنوعی تمرکز دارند، باید توجه کنید.

در ادامه جناب آقای حمیدرضا کمری، نایب رئیس انجمن سواد رسانه ای ایران به معرفی موضوع پرداخت و گفت: همگانی شدن سواد رسانه ای با مشکلات و چالش های فراوانی مواجه است. نزدیک به 50 چالش را می توان فهرست کرد، که البته اکثر آنها کل سیستم آموزشی کشور را آزار می دهند، از جمله چالش های ویژه ارتقاء سواد رسانه ای.

کمری ادامه داد: در میان چالش‌های خاص، یکی از مهمترین موانع تسلط بر این مهارت‌ها «نرخ رشد کمی و کیفی فناوری‌های نوین» و «انطباق ساختارهای قانونی و فرهنگی» است که فکر می‌کنم این مشکل ناشی از شکاف بین این دو است. “جنسیت” و “جنسیت”. دانش و مهارت های شخصی ما نیز همینطور است. این فاصله به قدری زیاد است که اگر رشد بخش فناوری امروز متوقف شود، سال ها کار سخت (تقسیم روزها و شب ها) طول می کشد تا مکانیسم هایی ایجاد شود که “حداکثر منفعت و حداقل ضرر” را از آن به همراه داشته باشد. نیاز به برنامه دارد). شکی نیست که نمی توان این فرصت را نه تنها به سیاست گذاران فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، بلکه به ما مردمی داد.

بهره نصیری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی با اشاره به اهمیت محتوا در ارتباطات گفت: من انتخاب صحیح کانال های ارتباطی را هم تراز با محتوا قرار می دهم و بر اهمیت آن به عنوان «مهارت خوب صحبت کردن»، «مهارت خوب گوش دادن» و «مهارت های انتقال» تاکید می کنم.

نصیری تاکید کرد: مفهوم سواد رسانه ای تحلیلی برای تقویت روحیه پرسشگری است. مهم ترین و عمده ترین مشکل ما در این حوزه نبود متولی برای آموزش سواد رسانه ای است. اگر اختیار مناسبی برای تصمیم گیری ندارید. حجم تصمیمات اشتباه به قدری چند برابر می شود که به نظر می رسد در صورت پذیرش اقتدار ساترا توسط نخبگان، خسارت زیادی مدیریت شود. البته برای جلوگیری از سوء تفاهم در حوزه رسانه، بدون توجه به اینکه کدام آژانس صلاحیت دارد، باید محتوا را زیر سوال برد.

سید مرتضی موسویان، مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران نیز گفت: آینده جهان با توجه به پیشرفت هایی که تاکنون صورت گرفته، با هوش مصنوعی پیش خواهد رفت. در چنین شرایطی، توانایی و مهارت درک صحیح محتوای رسانه مورد نیاز است. به حداکثر رساندن مزایای رسانه ها و غلبه بر محدودیت های بخش رسانه نیازمند اتخاذ رویکردی مبتنی بر توانمندسازی افراد در این حوزه است. این به معنای آموزش مهارت‌هایی است که به افراد برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی صحیح محتوا، تمایز بین اخبار جعلی و اطلاعات نادرست، و بهبود ظرفیت انتقادی و پژوهشی آنها نیاز دارند.

موسویان در پایان تاکید کرد: پیشرفت های تکنولوژیکی همراه با هوش مصنوعی، آینده جهان را به سمت یک دنیای کاملا دیجیتال سوق خواهد داد. این تحولات می تواند تأثیر زیادی بر بخش رسانه و ارتباطات داشته باشد، اما چالش ها و چالش های جدیدی را نیز به همراه دارد.

انتهای پیام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *